kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۵۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

تخت گاز «ماشین سرکوب» در دانشگاه‌های آمریکا / بیش از 2000 استاد و دانشجو دستگیر شدند

 
 
 
سرویس خارجی-
آمریکا سرکوب دانشجویان معترض به «نسل‌کشی اسرائیل در غزه» را سرعت بخشیده و با اعزام شمار زیادی نیروی امنیتی به محوطه دانشگاه‌ها، بیش از 2000 استاد و دانشجو را با خشونت و تحقیر دستگیر کرده است. حجم لشکرکشی به دانشگاه‌های آمریکا آن‌قدر زیاد است که خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید: «به عمرم این همه پلیس در دانشگاه ندیده بودم.»
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، رفته‌رفته دولت آمریکا با زدن انگ‌هایی مثل «یهودی‌ستیز»، «تروریست»، «مهره‌های ایران» و... شروع به توجیه خشونت‌های خود در سرکوب قشر نخبه و دانشگاهی این کشور کرده است، قشری که، نمی‌توانند «نسل‌کشی ساکنان غزه را در روز روشن» ببینند و اعتراضی نکنند. صهیونیست‌ها طی 210 روز گذشته نزدیک به 40هزار نفر را در باریکه غزه با سلاح‌های آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و صدالبته دلارهای نفتی برخی کشورهای مرتجع عربی قتل‌عام کرده‌اند که چیزی بالغ بر 15هزار نفر از آنها کودک و نوزادند و همین تعداد نیز زن هستند. صهیونیست‌ها و حتی دولت بایدن قتل‌عام این تعداد غیرنظامی را «رد» نمی‌کنند بلکه توجیه می‌کنند. صهیونیست‌ها می‌گویند، «چیزی به نام غیرنظامی در غزه وجود ندارد» و آمریکایی‌ها هم می‌گویند «از اسرائیل می‌خواهیم مراقب غیرنظامیان باشد.» اما این اظهارات نتوانسته کشتار غیرنظامیان ساکن غزه را متوقف کند و همین امر باعث شده، طی حدود 2 هفته گذشته، دانشجویانِ معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های دنیا در آمریکا با برپایی تجمع و تحصن، ضمن ابراز همدردی با ساکنان مظلوم غزه، علیه این جنایات موضع بگیرند.
اما نظام حاکم بر آمریکا با آن همه ادعا درباره حقوق بشر و آزادی بیان، به «اسرائیل» که می‌رسد، خیلی ساده و به قیمت «بی‌آبرویی» تمام ارزش‌های خود را زیرپا گذاشته و وحشیانه و جلوی دوربین‌های تلویزیونی به سرکوب این دانشجویان و اساتید معترض می‌پردازد. طبق گزارشی که «واشنگتن‌پست» نوشته است، چیزی بالغ بر 2000 استاد و دانشجو طی این مدت، دستگیر شده‌اند. دانشجویان و اساتید معترض در آمریکا، علاوه‌بر دستگیری، تعلیق، اخراج و بعضاً زندانی می‌شوند و همه این سرکوب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که معترضان، نه خودرویی را آتش زده‌اند، نه پلیسی را کشته‌اند و نه دنبال براندازی‌اند. آنها فقط می‌گویند زنان و کودکان غزه را نکشید.
جنگ با متحصنین
طبق تصاویری که بعضاً با گوشی‌های موبایل گرفته در فضای مجازی منتشر شده است، پلیس آمریکا در دانشگاه‌ها، برای شکستن تحصن و مقاومت دانشجویان معترض، به جنگ آنها می‌روند! به عبارتی، نحوه برخورد پلیس با دانشجویان طوری است که بیشتر شبیه به جنگ است تا برخورد با یک تحصن. شاید به این دلیل که دانشجویان را وادار به خشونت کرده و بدین‌ترتیب، بهانه لازم برای توجیه این خشونت‌ها را به دست آورند. در یکی از این ویدئوها، یورش پلیس آمریکا به محوطه دانشگاه کالیفرنیا برای شکستن تحصن دانشجویان حامی فلسطین را می‌بینیم که با باتوم، گاز اشک‌آور و بعضاً گلوله‌های پلاستیکی صورت می‌گیرد. اوضاع دانشگاه نیویورک هم وخیم است و تعداد اساتید و دانشجویانی که با خشونت دستگیر و منتقل شده‌اند آن‌قدر زیاد شده که 120 نفر از اعضای هیئت علمی این دانشگاه به نشانه اعتراض اعتصاب کرده‌اند. در دانشگاه شیکاگو نیز پلیس با گاز اشک‌آور به دانشجویان و اساتید حمله کرده و شماری از معترضان را با خود بردند. تصویر دیگری از دانشگاه‌های معترض آمریکا منتشر شده که دانشجویان می‌گویند: «ای‌کاش می‌شد برای فلسطین بمیریم.»
سندرز: 
دانشجویان در سمت درست تاریخ قرار دارند
اما در حالی که تقریباً تمام رسانه‌های قدرتمند آمریکا و بسیاری از چهره‌های سیاسی این کشور- یا از ترس قدرت و نفوذ لابی‌های صهیونیست یا نزدیک بودن تفکرات‌شان به صهیونیست‌ها- در سمت صهیونیست‌ها قرار گرفته و علیه دانشجویان می‌بافند، هستند چهره‌های سیاسی مستقلی که اندکی وجدان بیدار دارند و جرأت می‌کنند، جنایات اسرائیل در غزه را محکوم کنند. یکی از این چهره‌ها سناتور ارشد ایالت «ورمونت» یعنی «برنی سندرز» است که به تازگی این طور موضع گرفته است: «افتخار می‌کنم که دانشجویان به جنگ غزه اعتراض می‌کنند. متمرکز و در آرامش بمانید. شما در سوی درست تاریخ قرار دارید.» 
دانشجویان فرانسوی پای کار ماندند
اعتراض‌های دانشگاهی به جنایات هولناک اسرائیل در غزه که بیش از 2 هفته پیش و از دانشگاه کلمبیا شروع شد، به سرعت به بیش از 200 دانشگاه و دانشکده آمریکا و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر و درجه یک جهان در اروپا، آسیا، اقیانوسیه و... سرایت کرد. یکی از این کشورها فرانسه و دانشگاه‌های پاریس از جمله دانشگاه «سوربن» است. طبق گزارش‌ها و تصاویر ویدئویی که منتشر شده است، دانشجویان این دانشگاه همچنان در تحصن و اعتراض به سر می‌برند و در حالی که روی سر یا دور گردن خود، چفیه فلسطینی انداخته‌اند، خواستار توقف همکاری‌های دانشگاه‌های فرانسه با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی هستند. آنها مدام دست‌نوشته‌هایی حمل می‌کنند که روی آن نوشته شده: «نسل‌کشی در غزه بس است.»
پلیس فرانسه بدتر از پلیس آمریکا
اما فرانسه- جایی که افتخار ابداع «جمهور» از انقلاب بزرگ این کشور است- هم به اسرائیل که می‌رسد، تبدیل به یکی از عقب‌مانده‌ترین کشورهای دنیا می‌شود. نهاد‌های حقوق بشری می‌گویند طی چند روز گذشته تشدید سرکوب رسمی و نهادی علیه دانشجویان دانشگاه‌ها را در فرانسه که به‌طور مسالمت‌آمیز علیه جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تظاهرات می‌کنند، رصد کرده‌اند. طبق گزارش این نهادها، دولت فرانسه از اشکال مختلف ارعاب برای ساکت کردن فعالانی که علیه نسل‌کشی صحبت می‌کنند، از جمله هدف قرار دادن شخصیت‌های سیاسی طرفدار فلسطین استفاده می‌کند. مثلاً پلیس این کشور در روز ۲۹‌ آوریل(۱۰ اردیبهشت)، یک تحصن دانشجویی را در میدان دانشگاه سوربن پاریس به ‌زور متفرق و چادر‌های دانشجویان معترض به نسل‌کشی علیه فلسطینیان را جمع‌آوری کرد. نهاد‌های حقوق بشری شهادت‌های دانشجویان دانشگاه سوربن را مستند کرده‌اند که از یک جنبش اعتراضی مسالمت‌آمیز در همبستگی با فلسطینی‌ها و افزایش آگاهی در مورد نسل‌کشی در غزه گزارش می‌دهند... دانشجویان گفتند که پلیس تحصن آن‌ها را به‌زور سرکوب کرده و چادر‌ها را پایین آورد و با بسیاری از دانشجویان به‌طرز تکان‌دهنده‌ای خشونت‌آمیز برخورد کرد و آنها را روی زمین کشید و با خود بُرد! از آلمان نیز گزارش‌های مشابهی منتشر شده است. طبق این گزارش‌ها نیروهای پلیس آلمان خیزش دانشجویان طرفدار فلسطین را در دانشگاه «هومبولت» برلین وحشیانه سرکوب می‌کند. 
آتش‌بس، شاید همین روزها
اما در حالی که فشارهای بین‌المللی و نفرت جهانی از «صهیونیزم» به اوج خود رسیده است و صهیونیست‌ها با کمک آمریکا تلاش می‌کنند، با تحمیق آل‌سعود برای عادی‌سازی روابط، ورق را به نفع خود برگردانند، خبر رسیده، حماس با آتش‌بس پیشنهادی مصر موافقت کرده است. طبق گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده است، مفاد توافقنامه پیشنهادی مصر بدین قرار است: همه اسرای اسرائیلی، زنده و مرده بازگردانده خواهند شد؛ رژیم صهیونیستی طبق لیست‌های ارائه‌شده توسط حماس، حدود 4000 زندانی را از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد خواهد کرد؛ عوامل شاخه نظامی حماس که مجروح شده‌اند، می‌توانند از طریق گذرگاه رفح در خارج از نوار غزه تحت درمان قرار گیرند؛ صهیونیست‌ها متعهد می‌شوند که فلسطینیانی را که دستگیر کرده اند- به خاطر همان جرم- دوباره دستگیر نکند؛ بازسازی نوار غزه از جمله بازسازی زیرساخت‌های غیرنظامی آغاز خواهد شد؛ ارتش رژیم صهیونیستی از مناطق پرجمعیت عقب‌نشینی کرده و در منطقه مرزی مستقر خواهد شد؛ فلسطینی‌های آواره به خانه‌هایشان بازگردانده خواهند شد؛ افزایش واردات کمک‌های بشردوستانه از جمله سوخت و تجهیزات برای پاکسازی ساختمان‌های تخریب‌شده و زیرساخت‌ها به غزه؛ در روزهای اجرای معامله، مذاکرات غیرمستقیم بین طرفین برای توقف کامل جنگ انجام خواهد شد؛ حماس متعهد می‌شود که زیرساخت‌های نظامی را بازسازی نکند و از نظر نظامی تقویت نشود.
مصر: خوش‌بین هستیم 
شبکه عبری‌زبان کان اما دیروز در گزارشی نوشت که منابع مصری نسبت به روند گفت‌و‌گوها ابراز خوش‌بینی می‌کنند. به گفته این منابع نتیجه مذاکرات دیروز با روزهای دیگر تفاوت خواهد داشت و طرف‌ها درخصوص عمده مسائل به توافق رسیده و تنها چند موضوع باقی مانده است.