kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۷۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵

 تلگراف در واکنش به بسته کمکی آمریکا: «دیر رسید، کمکی به اوکراین نمی‌کند»


 
 روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی با اشاره به تصویب بسته کمک 61میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین نوشت: این کمک مانع شکست اوکراین در جنگ نخواهد شد.
جنگ اوکراین در سومین سال خود ناامیدانه از سوی آمریکا و اروپا بر ضد روسیه پیگیری می‌شود. طی این مدت مجموع کشورهای غربی چیزی بالغ بر 200میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی با هدف شکست روسیه روانه کی‌یف کرده‌اند. گفته می‌شود آن‌قدر حجم تسلیحات ارسالی زیاد است که زرادخانه‌های کشورهای اروپایی و البته آمریکا تهی شده است و شرکت‌های تسلیحاتی برای تولید و جایگزین کردن تسلیحات و مهمات ارسال‌شده دچار مشکل شده‌اند. این هزینه‌ها هم گویا تاکنون دستاورد ملموسی برای آمریکا نداشته و تمامی گزارش‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اوکراین دیگر قادر به پیروزی در این جنگ نیست. 
تابستان گذشته اوکراین ضدحمله‌ای را با کمک غرب شروع کرد که نتایج فاجعه‌باری به دنبال داشت، طوری که اوکراین ده‌ها هزار تن از نیروهایش را از دست داد. به دنبال این ضدحمله نگرانی‌ها در غرب نسبت به شکست اوکراین و پیروزی روسیه بالا گرفت. در غرب تقریباً بین رسانه‌ها، کارشناسان و مقامات اجماع وجود دارد که اوکراین پیروز جنگ نخواهد بود، با این وجود مقامات ناتو همچنان با ارسال گسترده تسلیحات سعی دارند این شکست را به عقب بیندازند و با دمیدن به جنگ تا جایی که می‌توانند روسیه را تضعیف کنند. در ادامه همین کمک‌ها روز شنبه مجلس نمایندگان آمریکا بسته کمک 61میلیارد دلاری برای اوکراین را تصویب کرد. اما روزنامه تلگراف تصویب این بودجه را بسیار دیرهنگام دانسته و نوشته است این بسته برای پیروزی اوکراین در جنگ کافی هم نیست... شاید این کمک‌ها به کاهش پیشروی‌های پیش‌بینی شده 
روسیه در تابستان کمک کند، اما برای پیروزی اوکرای، نه». «جان فورمن»، وابسته نظامی سابق انگلیس در مسکو و کی‌یف، در این رابطه به تلگراف می‌گوید: «بسته کمکی آمریکا تنها می‌تواند تا پس از انتخابات آمریکا در نوامبر(آبان)، برای اوکراین فرصت ایجاد کند. این بسته تا آن زمان، ‌به اوکراینی‌ها اجازه دفاع می‌دهد اما مشکل اصلی آنها را برطرف نمی‌کند. به گزارش ایرنا تلگراف با اشاره به اینکه این بسته، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را از ابتدای جنگ با روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند 1400) دو برابر می‌کند، نوشته است: «این پول تجهیزات نظامی اوکراین را دوباره پر می‌کند، اما فرماندهان اوکراینی باید به دنبال رفع نیازهای اساسی‌تر خود باشند.»
فارن‌افرز: ناتو به اوکراین سرباز اعزام کند!
اما در حالی که روسیه صراحتاً اعلام کرده است، «در صورت اعزام نیرو از اروپا و آمریکا به اوکراین گسترش جنگ به سایر نقاط اروپا اجتناب‌ناپذیر خواهد بود» نشریه آمریکایی «فارن‌افرز» خواستار اعزام نیروهای نظامی کشورهای اروپایی به اوکراین شد. پیشنهادی که عمل به آن پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای قاره سبز خواهد داشت. اما شاید برای آمریکا مفید باشد چرا که درگیری روسیه با اروپا هر دو را تضعیف و باعث وابسته‌تر شدن بیشتر اروپا به واشنگتن خواهد شد. ایرنا در این‌باره نوشت، این رسانه آمریکایی ‌با برشمردن دستاوردهای نظامی روسیه در مقابل اوکراین و با فرافکنی درباره تمایل روسیه به حمله به سایر کشورهای اروپایی، ‌بر لزوم حمایت نظامی گسترده‌تر اروپایی‌ها از کی‌یف و اعزام نیروهای جنگی باتجربه خود به آن کشور برای مقابله با مسکو تاکید کرد. «فارن‌افرز» در روایتی جنگ‌طلبانه اعزام سربازان اروپایی برای کمک به ارتش اوکراین را اقدامی در راستای برهم زدن معادلات مسکو توصیف کرد و آن را موجب پیروزی نهائی کی‌یف برشمرد. نویسندگان این تحلیل با تاکید بر این که «اروپا در حمایت از اوکراین در مقابل روسیه نیازی به پیروی از رویکردهای غیرقابل اعتماد آمریکا ندارد» نوشته‌اند: حضور نیروهای اروپایی از گسترش 
درگیری و آسیب بیشتر به اقتصاد و زیرساخت‌های اوکراین جلوگیری می‌کند.
مزدوران فرانسوی در خط مقدم جنگ!
در حالی که «فارن‌افرز» اروپایی‌ها را تحریک می‌کند که نیروی نظامی به اوکراین ارسال کنند. یک شبکه تلویزیونی فرانسوی از حضور مزدوران فرانسوی در خط مقدم جنگ خبر داده است. به گزارش ایسنا به نقل از «ب.اف.ام.تی.وی» ده‌ها فرانسوی در حال حاضر در کنار ارتش ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در این کشور هستند و علیه نیروهای روسی می‌جنگند. 
هشدار اتمی! 
خبر دیگر این که وزیر امور خارجه روسیه حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه از اوکراین را اقدامی با خطرات جدی راهبردی و در مسیر پیشبرد یک رویارویی اتمی دانست. سرگئی لاوروف با بیان اینکه آمریکا و سازمان ناتو در فکر تحمیل «شکستی راهبردی» به روسیه هستند، گفت: «چنین تقابلی خطراتی دارد که می‌تواند منجر به افزایش سطح خطر جنگ اتمی شود... غربی‌ها به شیوه‌ای خطرناک در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای هستند که مملو از پیامدهای فاجعه‌بار است.»