kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵

بایدن: دایی‌ام را آدم‌خوارهای گینه‌نو خوردند! نخست‌وزیر گینه‌نو: خون به مغزت نمی‌رسد

 
 
نخست‌وزیر گینه‌نو به اظهارات بایدن که گفته بود، دایی او در جریان جنگ جهانی دوم توسط آدم‌خوارها در کشور گینه‌نو خورده شده است، واکنش نشان داد و گفت، وقتی خون به مغز نمی‌رسد، چنین واکنش‌هایی می‌بینیم.
6 ماه مانده به انتخابات ریاست‌مهوری آمریکا گاف‌ها و اظهارات بایدن رئیس‌جمهور 81ساله این کشور تبدیل به «بحرانی جدی» برای حزب حاکم و دموکرات آمریکا شده است. جمهوری‌خواهان نیز با تمرکز بر گاف‌های پی‌در‌پی بایدن به اعتبار‌زدایی از او مشغولند؛ راهبردی که ظاهراً جواب داده و محبوبیت بایدن را به شدت کاهش داده است. اما بایدن در سلسله اظهارات عجیبش گفته است که دایی وی توسط آدم‌خوارها خورده شده است! او هفته گذشته داستانی را درباره «آمبروز فینِگن»، برادر مادرش تعریف کرد؛ کسی که به گفته بایدن حین مامورتی در گینه‌نو، پس از سقوط هواپیمایش در اقیانوس آرام، مفقود شد. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، هواپیما ساقط شد و جسد دایی او هرگز پیدا نشد چون «آنجا در آن بخش از گینه‌نو، آدم‌خوارهای زیادی بودند.»(!)
وقتی این اظهارات به گوش نخست‌وزیر «پاپوا گینه‌نو» رسید به آن واکنش نشان داد. «جیمز ماراپه» در بیانیه‌ای اظهار داشت: این که رئیس‌جمهور آمریکا به مردم کشور وی برچسب آدم‌خواری زده شایسته نبود. به نوشته «رویترز»، دفتر «ماراپه» در بیانیه‌ای که اواخر یکشنبه منتشر کرد، نوشت: «من از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهم کاخ‌سفید را به پاکسازی بقایای بر جای مانده از زمان جنگ جهانی دوم وادار کند تا حقیقت درباره سربازان مفقودالاثری همچون آمبروز فینگان (دایی بایدن) روشن شود.» ماراپه با اشاره به اینکه در چهار موقعیت با بایدن ملاقات کرده است، اضافه کرد: «او همیشه احترام زیادی برای پاپوآ گینه‌نو قائل بوده است اما گاهی اوقات خون به مغزش نمی‌رسد! شاید حرف‌های بایدن اشتباه لفظی بوده است؛ با این حال، کشور من لایق برچسب آدم‌خوار نیست!»
علی‌رغم اظهارات بایدن، آژانس سوابق دفاعی آمریکا تاکید کرده است که مرگ فینیگان زمانی رخ داد که هواپیمای او در اقیانوس آرام سقوط کرد، نه به دلیل آدم‌خواری! اظهارات بایدن آخرین مورد از یک‌سری گاف‌ها، از جمله حکایت‌های قبلی است که حقایق تاریخی را تحریف و سؤالات جدی را در مورد وضعیت سلامت ذهنی او ایجاد کرده است.
به جای دموکراسی، آزادی را انتخاب کنید
هنوز واکنش‌ها درباره نحوه مرگ دایی بایدن تمام نشده بود که او گافی تازه داد. رئیس‌جمهور آمریکا از حامیانش خواست تا «آزادی را به جای دموکراسی» در انتخابات نوامبر(آبان) انتخاب کنند! جمهوری‌خواهان این گاف را هم دست گرفته و نتیجه گرفتند: «ما که گفتیم بایدن مناسب ریاست‌جمهوری آمریکا نیست.» آن طور که ایسنا به نقل از «راشاتودی» نوشته است، بایدن در جریان سخنرانی در کارزار انتخاباتی در پنسیلوانیا در حالی که از رای‌دهندگان آمریکایی می‌پرسید که آیا به او در انتخابات نوامبر(آبان) رای می‌دهند یا به دونالد ترامپ، یک‌سری واژگان را به کار برد که به واکنش حضار انجامید.او گفت: «آیا آماده‌اید تا اتحاد را به جای تفرقه انتخاب کنید؟ شرافت را به جای ویرانی؟ حقیقت را به جای دروغ‌؟ آزادی را به جای دموکراسی؟ این‌جا آمریکاست.» وقتی بایدن از عبارت «آزادی به جای دموکراسی» استفاده کرد، با خنده حضار رو‌به‌رو شد و کارشناسان محافظه‌کار به آن واکنش نشان دادند. یکی از این کارشناسان محافظه‌کار در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «وقتی مردم نگران کاهش قدرت ادراک رونالد ریگان در پایان دور دوم ریاست‌جمهوری او بودند، اصلاً شبیه به الان بایدن نبود. به آینه نگاه کنید و صادقانه از خود بپرسید آیا این همانی است که شما می‌خواهید برای چهار سال دیگر مسئول امنیت، اقتصاد و کشور ما کنید؟»